НАРЕДБА ЗА РЕДА ЗА УЧРЕДЯВАНЕ И УПРАЖНЯВАНЕ ПРАВАТА НА ОБЩИНА ЛУКОВИТ В ПУБЛИЧНИ ПРЕДПРИЯТИЯ И ТЪРГОВСКИ ДРУЖЕСТВА С ОБЩИНСКО УЧАСТИЕ В КАПИТАЛА


Приета с Решение № 34/25.01.2024 г. на Общински съвет Луковит

 

ГЛАВА ПЪРВА
ОБЩИ ПОЛОЖЕНИЯ

Чл. 1. (1) С настоящата наредба се уреждат:

  1. редът за образуване, преобразуване и прекратяване на публични предприятия с общинско участие в капитала, както и упражняването правата на собственост на Община Луковит върху дялове или акции в търговски дружества;
  2. политиката за участие на Община Луковит в общинските публични предприятия;
  3. органите за управление и контрол на общинските публични предприятия и техните правомощия;
  4. изискванията и правилата за избор на членове на органите за управление и контрол на общинските публичните предприятия;
  5. редът за възлагане на управление и контрол на общинските публичните предприятия;
  6. правомощията на органите и задълженията на представителите на Община Луковит в публични предприятия и търговски дружества, в които Община Луковит е съдружник или акционер;
  7. правила при сключване на сделки от общинските публични предприятия;
  8. публичното оповестяване и одит на публичните предприятия с общинско участие в капитала;
  9. създаването и поддържането на публичен регистър за търговските дружества с общинско участие в капитала.

(2) Наредбата не се прилага за общинските предприятия по смисъла на чл. 52 от Закона за общинската собственост.

Чл. 2. Общинският съвет на общината упражнява правата на Община Луковит в търговски дружества с общинско участие в капитала, по реда и чрез органите, посочени в тази наредба.

Чл. 3. (1) Стопанската дейност на публичните предприятия се извършва при равни условия с другите икономически субекти и не се допускат злоупотреба с монополно или господстващо положение, както и нелоялна конкуренция.

(2) Публичните предприятия с общинско участие в капитала се разделят на категориите „микро", „малки", „средни" и „големи" въз основа на критериите в глава втора, раздел I и раздел II от Закона за счетоводството.

Чл. 4. (1) На публичните предприятия може да се възлагат задължения за извършване на обществена услуга или за изпълнение на цели на публичната политика от Общински съвет  Луковит.

(2) Задълженията по ал. 1 се конкретизират чрез посочване на съдържанието им, задълженото публично предприятие, срока и условията, при които те следва да бъдат изпълнени, както и други условия, ако има такива. Информацията се публикува на интернет страницата на Агенцията за публичните предприятия и контрол.

(3) Разходите на публичните предприятия в изпълнение на задължения по ал. 1, се финансират от общинския бюджет или по ред, определен със закон, и се оповестяват в годишния финансов отчет.

(4) Публичните предприятия, на които са възложени задължения за извършване на обществени услуги и/или изпълнение на цели на публичната политика, прилагат правилата за публично оповестяване по глава девета като предприятията, категоризирани като "големи".

Чл.5. Община Луковит упражнява правата си в публичните предприятия, като се ръководи от следните принципи:

1. еднакво третиране на съдружниците и акционерите;

2. прозрачност и отчетност;

3. самостоятелност на публичните предприятия в оперативното управление;

4. достъп на публичните предприятия до дългово и капиталово финансиране на икономическите им дейности при пазарни условия;

5. избор на органите за управление и контрол в публичните предприятия след провеждане на публично оповестен конкурс.

 

ГЛАВА ВТОРА

ОБРАЗУВАНЕ, ПРЕОБРАЗУВАНЕ И ПРЕКРАТЯВАНЕ НА ТЪРГОВСКИ ДРУЖЕСТВА С ОБЩИНСКО УЧАСТИЕ. НЕПАРИЧНИ ВНОСКИ.

Чл. 6. (1) В Община Луковит публично предприятие - еднолично търговско дружество с общинско участие в капитала, когато е „микро", „малко“ и „средно“, съгласно критериите в глава втора, раздел I и раздел II от Закона за счетоводството, се учредява като дружество с ограничена отговорност.

(2) По изключение, публично предприятие - еднолично търговско дружество с общинско участие в капитала, може да се учреди като акционерно дружество, когато е „голямо“ предприятие, съгласно критериите на Закона за счетоводството.

(3) Промяна в правната форма се извършва, в случай че за период от три последователни финансови години публично предприятие - еднолично търговско дружество с общинско участие в капитала отговаря на критериите за "голямо" предприятие. Промяната се извършва в срок до една година.

Чл.7.(1) Общинският съвет с решение образува, преобразува и прекратява публични предприятия - еднолични търговски дружества с общинско участие в капитала по реда и условията, предвидени в закон.

(2) Общинският съвет може да приема решения за учредяване и участие на Община Луковит в други търговски дружества. Общината не може да бъде неограничено отговорен съдружник в такива дружества.

Чл. 8. (1) Имоти и вещи - частна общинска собственост, могат да се внасят в капитала под формата на непарична вноска в публични предприятия - еднолични търговски дружества, и търговски дружества, в които Община Луковит е съдружник или акционер, с решение на Общинския съвет, взето с мнозинство от две трети от общия брой на общинските съветници по реда предвиден в Търговския закон.

(2) Внесено имущество по ал. 1 престава да бъде общинско и става собственост на съответното дружество.

Чл. 9. Имоти и вещи, придобити от общината при ликвидация на публични предприятия и търговски дружества с общинско участие в капитала, придобиват статут на частна общинска собственост и се управляват от кмета на Община Луковит, освен ако с решение на Общинския съвет не е указано друго.

Чл. 10. (1) По решение на Общинския съвет, прието с мнозинството по чл. 8, ал.1, внесено имущество в капитала на публично предприятие - еднолично търговско дружество, може да бъде извадено от капитала на дружеството. В този случай капиталът на дружеството се намалява със стойността на извадените от него имоти или вещи.

(2) Имотите и вещите, със стойността на които е намален капиталът на публичните предприятия - еднолични търговски дружества, стават общинска собственост от влизането в сила на решението по ал. 1 и се управляват от кмета на Община Луковит, освен ако с решение на Общинския съвет не е указано друго. Характерът на собствеността (публична или частна) се определя по реда на чл. 6 от Закона за общинската собственост.

 

ГЛАВА ТРЕТА
ОБЩИНСКА ПОЛИТИКА

Раздел I

Разработване на Политиката за участието на общината в публичните предприятия

Чл. 11. (1) Политиката за участието на Община Луковит в публичните предприятия с общинско участие в капитала се разработва и приема от Общинския съвет и се оповестява на интернет страницата на Община Луковит.

(2) Общинският съвет определя съдържанието на Политиката за участието на общината в публичните предприятия в съответствие с принципите в чл. 5.

Чл. 12. (1) Общинският съвет актуализира Политиката за участието на общината в публичните предприятия периодично:

1. поне веднъж на всеки четири години;

2. когато установи изменение на икономическите условия или други обстоятелства, налагащи промяна в подхода на Община Луковит като собственик в публичните предприятия.

(2) Актуализацията се изготвя въз основа на извършените годишни прегледи на действащата политика от постоянната комисия по „Бюджет, икономика, национални и европейски програми“ към Общинския съвет.

Чл.13. При разработването и актуализирането на Политиката за участието на общината в публичните предприятия, Общинският съвет може да провежда обществени консултации.

 

Раздел II

Съдържание на Политиката за участието на Община Луковит в публичните предприятия

Чл. 14. (1) С Политиката за участието на Община Луковит в публичните предприятия се определят:

1. обосновката на собствеността на Община Луковит в публичните предприятия;

2. целите, които Община Луковит си поставя като собственик в публичните предприятия;

3. ролята на Община Луковит в ръководството на публичните предприятия;

4. редът за изпълнението и контролът на Политиката;

5. ролята и отговорностите на всички общински органи, които упражняват права на Община Луковит или правомощия, относими към предмета на дейност на публичните предприятия;

Чл. 15. (1) В обосновката на собствеността на Община Луковит в публичните предприятия се включва:

1. информацията за публичните предприятия, в които Община Луковит участва;

2. причините, поради които Община Луковит участва в публични предприятия;

3. информация за очакваното развитие на публичните предприятия.

(2) В зависимост от избрани специфични критерии, публичните предприятия могат да бъдат групирани в отделни категории.

Чл. 16. Целите, които Община Луковит си поставя с участието си в публичните предприятия, могат да бъдат дългосрочни и средносрочни за всяко конкретно предприятие.

Чл. 17. (1) Дългосрочните цели могат да бъдат както финансови, така и нефинансови, и да се отнасят за целия общински сектор или за определена част от него в зависимост от групирането на публични предприятия в категория или отрасъл.

(2) В Политиката за участието на Община Луковит в публичните предприятия се определят общите цели с дългосрочен характер в съответствие с обосновката за общинската собственост, както и очакваните резултати.

Чл. 18 (1) Средносрочните цели могат да бъдат финансови и нефинансови.

(2) Средносрочните цели са за един бизнес цикъл от 3 до 5 години - за всяко конкретно предприятие. Те се одобряват от Общинския съвет в съответствие с одобрената Политика за участие на Община Луковит в публичните предприятия.

Чл. 19 (1) Общинският съвет приема годишен обобщен доклад за резултатите от дейността на публичните предприятия с общинско участие в капитала, и го публикува на своята интернет страница в срок до 31 октомври на следващата година.

(2) Докладът включва информация най-малко за:

1. общинския портфейл в публичните предприятия;

2. изпълнението на Политиката за участието на Община Луковит в публичните предприятия през отчетния период;

3. финансовото и оперативно състояние на публичните предприятия в края на отчетния период;

4. представянето на публичните предприятия и изпълнението на заложените стратегически цели и планирани резултати;

5. оценка за степента на съответствие на дейността на публичните предприятия с приложимите стандарти за корпоративно управление и оповестяване;

6. състава на органите на управление и контрол, техните възнаграждения и извършените промени в тях.

(3) За всяко публично предприятие, с общинско участие в капитала, категоризирано като „голямо“, докладът трябва да съдържа информация за изпълнението на целите на Община Луковит, като собственик в публичните предприятия, заложени от Политиката за участието на Община Луковит в публичните предприятия.

(4) Информацията по предходната алинея следва да съдържа данни относно:

1. приходи;

2. възвръщаемост;

3. плащания от/към бюджета;

4. публични цели;

5. наети работници/служители;

6. пазарен дял;

7. членове на органите за управление и контрол;

8. опазване на околната среда и други.

(5) Проектът на обобщен доклад се изготвя от Постоянната комисия по „Бюджет, икономика, национални и европейски програми“ към Общинския съвет със съдействието на публичните предприятия с общинско участие в капитала, които предоставят необходимата информация.

Чл. 20. (1) Органите на управление на едноличните търговски дружества с общинско участие в капитала изготвят бизнес план, който съдържа най-малко следната информация:

1. състояние на дружеството - анализ на активите и пасивите, приходите и разходите, паричните потоци, човешките ресурси и други;

2. средносрочните цели;

3. организационни и финансови мероприятия за постигане на целите и намеренията - необходими ресурси, инвестиционни разходи, в т.ч. със собствени средства;

4. очаквани резултати - приходи от оперативна дейност, печалба или намаляване на загуба, задължения, в т.ч. към финансови предприятия и други дългове.

(2) Проектът на бизнес плана се публикува на официалната интернет страница на дружеството, представя се до 31-ви януари в Общинския съвет, на Кмета на Общината и се приема от Общинския съвет най-късно с приемането на годишния финансов отчет на дружеството.

(3) Органите на управление на едноличните търговски дружества с общинско участие в капитала при необходимост могат да предложат на Общинския съвет да приеме изменение и допълнение на приетия бизнес план.

(4) Годишният отчет за изпълнението на бизнес плана е елемент от годишния доклад за дейността, който се приема от Общинския съвет с приемането на годишния финансов отчет на дружеството.

(5) Органите на управление на едноличните търговски дружества с общинско участие в капитала в срок до края на месеца, следващ първо, второ и трето тримесечие, представят на Общинския съвет и на кмета на Общината писмен отчет за дейността си, който съдържа най-малко следната информация:

1. анализ на финансовото и икономическото състояние на дружеството;

2. анализ и оценка на степента на изпълнение на бизнес плана по показателите, заложени в него;

3. изпълнение на мероприятията, включени в бизнес плана, съответно етапа на изпълнение;

4. съществуващи проблеми и мерки за тяхното отстраняване;

5. информация за изразходваните средства за реклама, спонсорство и дарения.

(6) Органите за контрол на едноличните търговски дружества с общинско участие в капитала в срок до края на месеца, следващ отчетното тримесечие представят на Общинския съвет писмен отчет за дейността си, който съдържа и информация за финансовото и икономическо състояние на дружеството, оценка на изпълнението на бизнес плана и на заложените в него мероприятия, съществуващи проблеми и мерки за тяхното решаване.

Чл. 21. Органите на управление и контрол на публичните предприятия в срок до 25 април на следващата година представят на Общинския съвет, годишен писмен отчет за работата си - за финансовото и икономическото състояние на дружеството, за съществуващите проблеми и мерки за тяхното решаване.

 

ГЛАВА ЧЕТВЪРТА

СЪСТАВ И ПРАВОМОЩИЯ НА ОРГАНИТЕ ЗА УПРАВЛЕНИЕ НА ТЪРГОВСКИТЕДРУЖЕСТВА

Раздел I

Органи на общинските публични предприятия - еднолични търговски дружества и търговските дружества с общинско участие в капитала

Чл. 22. (1) Органи на общинско публично предприятие - еднолично дружество с ограничена отговорност, са:

1. едноличният собственик на капитала;

2. управителят.

(2) В Община Луковит едноличните акционерни дружества - публични предприятия с общинско участие, се управляват чрез едностепенна система за управление. Техни органи за управление са:

1. едноличният собственик на капитала;

2. съветът на директорите в състав от трима или петима членове.

(3) Органите на други търговски дружества, в които Община Луковит е съдружник или акционер, и техните правомощия се определят по реда и правилата на Търговския закон и тази наредба.

Чл. 23.(1) Правомощията на едноличния собственик на капитала в публичните предприятия - еднолични търговски дружества, се упражняват от Общинския съвет съгласно тази наредба.

(2) Общинският съвет може да упълномощи кмета на Общината, председателя на Общинския съвет, общински съветник или трето лице, да представлява Общината в общото събрание на търговско дружество, в което Общината е съдружник, респ. акционер.

Чл. 24. (1) Общинският съвет приема решения, когато упражнява правата на общината като едноличен собственик на капитала.

(2) Решенията на Общинския съвет се приемат с мнозинство повече от половината от общия брой на съветниците, освен в случаите, когато със закон, друг нормативен акт или в отделни текстове на тази наредба, се изисква по-голямо мнозинство.

Чл. 25. Ако в учредителния акт на еднолични търговски дружества - публични предприятия с общинско участие в капитала, не е предвиден контрольор (контрольори), контролът се осъществява от Постоянната комисия по „Бюджет, икономика, национални и европейски програми“.

 

Раздел II

Компетентност на органите на общинско публично предприятие - еднолично дружество с ограничена отговорност

Чл. 26. Общинският съвет, като упражняващ правата на едноличния собственик на капитала в публично предприятие - еднолично дружество с ограничена отговорност:

1. приема, изменя или допълва учредителния акт на дружеството;

2. взема решение за преобразуване и прекратяване на дружеството;

3. приема годишния финансов отчет;

4. взема решение за разпределяне на печалба и нейното изплащане;

5. взема решение за намаляване и увеличаване на капитала;

6. взема решение за избор на управител, освобождаването му от отговорност;

7. взема решение за назначаване на контрольор, ако е предвидено в учредителния акт и определяне на възнаграждението му;

8. взема решение за предсрочно прекратяване на договорите за възлагане на управление и контрол;

9. взема решение за предявяване на искове на дружеството срещу управителя или контрольора и за назначаване на представител за водене на процеси срещу тях;

10. взема решение за откриване или закриване на клонове и участие в други дружества, като одобрява проекта за устав или договор;

11. взема решение за разпореждане с недвижими имоти и с вещни права върху тях;

12. взема решение за допълнителни парични вноски;

13. взема решение за сключване на договори за кредит или заем, за съвместна дейност, за поемане на менителнични задължения;

14. взема решение за определяне и при необходимост удължаване срока на ликвидацията;

15. взема решение за назначаване ликвидаторите при прекратяване на дружеството, освен в случай на несъстоятелност, както и определяне на тяхното възнаграждение;

16. взема решение за избор и освобождаване на независимия регистриран одитор, в предвидените от закон случаи;

17. взема решение за придобиване или разпореждане с дялове или акции - собственост на дружеството, в други дружества, както и за придобиване или разпореждане с дълготрайни активи на дружеството в чужбина;

18. взема решение за кредитиране на трети лица и за даване на обезпечения в полза на трети лица;

19. взема решение за сключване на съдебна или извънсъдебна спогодба, с която за първи път се признават задължения или се опрощава дълг;

20. взема решение за разпоредителни сделки с дълготрайни активи и договори за отдаване под наем на недвижими имоти с балансова стойност, която надхвърля 5 на сто от общата балансова стойност на дълготрайните активи към 31 декември на предходната година.

21. взема решение за сключване на договори за наем за срок над 3 години независимо от балансовата стойност на имота или на дълготрайния актив;

22. взема решение за учредяване на ипотека и залог на дълготрайни активи на дружеството;

23. дава съгласие за закупуване на дълготрайни активи над 10 000 лв., включително на лизинг;

24. решава и на други въпроси, свързани с дейността на дружеството, предоставени в негова компетентност от закона или от учредителния акт, или за които е сезиран от кмета на Общината.

Чл. 27. (1) Кметът на Общината упражнява правата на едноличния собственик на капитала в общинските еднолични дружества с ограничена отговорност, с изключение на изричните правомощия на Общинския съвет.

(2) Кметът на общината, когато Община Луковит е едноличен собственик на капитала в публично предприятие - едноличното дружество с ограничена отговорност, въз основа на решение на Общинския съвет:

  1. сключва договор за управление или освобождава управител (управители);
  2. сключва договор за управление на ликвидацията или освобождава ликвидатор (ликвидатори);
  3. сключва договор за контрол или и освобождава контрольор (контрольори) и одитор.
  4. получава ежегодна информация за сключените договори за задължително застраховане на имуществото на дружествата.

Чл. 28. (1) Управителят на публично предприятие - еднолично дружество с ограничена отговорност:

1. организира и ръководи дейността на дружеството съобразно закона, учредителния акт на дружеството и решенията на Общинския съвет;

2. представлява дружеството;

(2) Управителят изисква предварително писмено съгласие на кмета на Общината за извършване на следните действия:

1. условия и параметри по договори за предоставяне на кредити на дружеството;

2. осъществяване на инвестиционната политика, съгласно приетата програма за развитие;

3. провеждане на процедури за отдаване под наем на недвижими имоти и движими вещи, включени в капитала на дружеството, освен в случаите, когато е основен предмет на дейност на дружеството.

(3) Управителят може да прави предложения от името на дружеството за приемане решения на ОбС, касаещи неговата дейност. Предложенията се отправят до Кмета на Община Луковит, който по своя преценка внася мотивиран проект за решение.

 

Раздел III

Компетентност на органите на общинско публично предприятие - еднолично акционерно дружество

Чл. 29. Общинският съвет, като упражняващ правата на едноличния собственик в публично предприятие - еднолично акционерно дружество, приема решения за:

1. приемане, изменение и допълване устава на дружеството;

2. увеличаване и намаляване на капитала на дружеството;

3. преобразуване и прекратяване на дружеството;

4. избиране и освобождаване на членовете на съвета на директорите;

5. назначаване и освобождаване на регистрирани одитори, когато извършването на одит е задължително в предвидените от закон случаи или е взето решение за извършване на независим финансов одит;

6. одобряване годишния финансов отчет след заверка от независимия регистриран одитор, когато е бил извършен независим финансов одит;

7. одобряване на предложението на съвета на директорите за разпределяне на печалбата;

8. разпределяне на печалбата, за попълване на фонд „Резервен“ и за изплащане на дивидент;

9. издаване на облигации;

10. определяне и при необходимост удължаване срока на ликвидацията; назначаване на ликвидаторите при прекратяване на дружеството освен в случай на несъстоятелност, както и определяне на тяхното възнаграждение;

11. освобождаване от отговорност членовете на съвета на директорите;

12. определяне на размера на гаранцията за управление, предоставена от членовете на съвета на директорите;

13. откриване, прехвърляне или закриване на клонове на дружеството и за участие в други дружества, като одобрява проекта за устав или договор;

14. разрешение за сключване на съдебна или извънсъдебна спогодба, с която за пръв път се признават задължения или се опрощава дълг;

15. разрешение за сключване на договори за наем на недвижими имоти и други дълготрайни активи с балансова стойност, която надхвърля 5 на сто от общата балансова стойност на дълготрайните активи на дружеството към 31 декември на предходната година, както и за сключване на договори за наем за над 3 години независимо от балансовата стойност на имота или дълготрайния актив.;

16. придобиване или разпореждане с дялове или акции - собственост на дружеството в други дружества;

17. разрешение за сключване на разпоредителни сделки с дълготрайни активи на дружеството;

18. разрешение за сключване на договори за получаване на заеми или кредити, вкл. и на трети лица, за съвместна дейност; за поемане на менителнични задължения за предоставяне на заеми, гаранции, поръчителство и целево финансиране, за обезпечаване на вземания - учредяване на ипотека и залог на дълготрайни активи на дружеството; за даване на обезпечения в полза на трети лица;

19. разрешение за сключване на договори за кредит;

20. съгласие за закупуване на дълготрайни активи над 10 000 лв., включително на лизинг;

21. предявяване на искове на дружеството срещу членовете на управителния орган и за назначаване на представител на дружеството за водене на процеси срещу тях;

22. решаване на други въпроси съгласно закона или устава на дружеството, както и решения по въпроси, свързани с дейността на дружествата, за които е сезиран от Кмета на Общината.

Чл.30. (1) По решение на Общинския съвет, кметът на Общината упражнява правомощията на едноличния собственик на капитала на акционерното дружество, с изключение на изричните правомощия на Общинския съвет.

(2) Кметът на общината, когато Община Луковит е едноличен собственик на капитала в публично предприятие - еднолични акционерни дружества, въз основа на решение на Общинския съвет:

1. сключва и прекратява договорите за възлагане управлението на ЕАД с членовете на съветите на директорите.

2. получава ежегодна информация за сключените договори за задължително застраховане на имуществото на дружествата;

Чл.31. (1) Съветът на директорите на публично предприятие - еднолично акционерно дружество с общинско участие:

1. управлява дружеството;

2. възлага представителството и управлението на дружеството на един или няколко изпълнителни членове, избрани измежду неговите членове, и определя възнаграждението им в съответствие с чл. 55, ал. 3 и ал. 4;

3. решава всички въпроси, които не са от изключителната компетентност на едноличния собственик на капитала.

Чл.32. (1) Съветите на директорите изискват предварително съгласие от Общинския съвет или от кмета на Общината, ако Общинския съвет му е възложил тези правомощия, за извършване на следните действия:

1. условия и параметри по договори за предоставяне на кредити на Дружеството;

2. осъществяване на инвестиционната политика, съгласно приетата програма за развитие;

3. провеждане процедури за отдаване под наем на недвижими имоти и движими вещи, включени в капитала на дружеството, освен в случаите, когато е основен предмет на дейност на дружеството.

(2) По преценка на кмета на Общината, исканията и/или предложенията по ал.1, могат да бъдат отнесени до Общинския съвет за обсъждане и приемане на съответно решение.

(3) Изпълнителният директор, след решение на Съвета на директорите, може да прави предложения от името на дружеството за приемане решения на Об.С, касаещи неговата дейност. Предложенията се отправят до Кмета на Община Луковит, който по своя преценка внася мотивиран проект за решение.

 

ГЛАВА ПЕТА

ИЗИСКВАНИЯ КЪМ ОРГАНИТЕ НА УПРАВЛЕНИЕ И КОНТРОЛ НА ОБЩИНСКИТЕ ПУБЛИЧНИ ПРЕДПРИЯТИЯ

Чл. 33. (1) Управител или член на колективен орган за управление и контрол на общинско публично предприятие може да бъде български гражданин, гражданин на Европейския съюз или на държава - страна по Споразумението за Европейското икономическо пространство, или на Конфедерация Швейцария, който:

1. има завършено висше образование;

2. има най-малко 5 години професионален опит;

3. не е поставен под запрещение;

4. не е осъждан за умишлено престъпление от общ характер;

5. не е лишен от правото да заема съответната длъжност;

6. не е обявен в несъстоятелност като едноличен търговец или неограничено отговорен съдружник в търговско дружество, обявено в несъстоятелност, ако са останали неудовлетворени кредитори;

7. не е бил член на управителен или контролен орган на дружество, съответно кооперация, прекратени поради несъстоятелност през последните две години преди назначаването, ако са останали неудовлетворени кредитори;

8. не е съпруг/съпруга или лице във фактическо съжителство, роднина по права линия, по съребрена линия - до четвърта степен включително, и по сватовство - до втора степен включително, на управител или член на колективен орган за управление и контрол на същото публично предприятие;

9. не заема висша публична длъжност по чл. 6, ал. 1, т. 1 – 35 и т.38 и 39 от Закона за противодействие на корупцията, не е член на политически кабинет и секретар на община;

10. не извършва търговски сделки от свое или от чуждо име;

11. не е съдружник в събирателни, в командитни дружества и в дружества с ограничена отговорност;

12. не е управител или член на изпълнителен или контролен орган на друго публично предприятие;

13. отговаря на други изисквания, предвидени в учредителния акт или устава на дружеството.

(2) Забраните по ал. 1, т. 10-11 се прилагат, когато се извършва дейност, сходна с дейността на дружеството.

(3) Не могат да бъдат управители и изпълнителни членове на съветите на директорите и на управителните съвети лица, които работят по служебно или по трудово правоотношение, освен като преподаватели във висше училище и/или като лекари или лекари по дентална медицина в лечебно заведение по смисъла на Закона за лечебните заведения.

Чл. 34. (1) Всички членове на органите за управление и контрол на публични предприятия с общинско участие в капитала се избират и назначават след провеждане на конкурс чрез процедура по глава шеста от тази наредба.

(2) Членовете на органите за управление и контрол трябва да:

1. са лица с подходяща квалификация и професионален опит, съответстващи на спецификата на осъществяваните от съответното публично предприятие дейности;

2. отговарят на определени критерии по отношение на репутация и почтеност;

3. могат да отделят достатъчно време за изпълнение на възложените им задължения.

(3) В тричленните съвети на директорите на публичните предприятия - еднолични акционерни дружества, задължително се включва един независим член, който не може да бъде:

1. служител в публичното предприятие;

2. съдружник, респ. акционер в същото публично предприятие;

3. лице, което лично или чрез свързани лица има търговски отношения с публичното предприятие;

4. едноличен търговец, съдружник или акционер в търговско дружество, което има същия или сходен предмет на дейност като публичното дружество;

5. свързано лице с друг член на управителен или контролен орган на публичното предприятие.

(4) В петчленните съвети на директорите на публичните предприятия - еднолични акционерни дружества, задължително се включват двама независими членове, които трябва да отговарят на изискванията на предходната алинея.

 

ГЛАВА ШЕСТА

ПРОЦЕДУРА ЗА ИЗБОР НА ЧЛЕНОВЕ НА ОРГАНИТЕ НА УПРАВЛЕНИЕ И КОНТРОЛ НА ОБЩИНСКИТЕ ПУБЛИЧНИ ПРЕДПРИЯТИЯ

Раздел I
Общи правила

Чл. 35. (1) С решение Общинският съвет обявява процедура за избор на членове на управителен или контролен орган на публично предприятие - еднолично търговско дружество с общинско участие в капитала, определя критериите за подбор и методиката за оценка на кандидатите, в съответствие с чл. 21, ал. 2 и ал. 3 от Закона за публичните предприятия и действащото законодателство, и взема решение за назначаване на комисия за номиниране, като определя състава й.

(2) Критериите за подбор и методиката за оценка на кандидатите се предоставят на комисията за номиниране преди стартиране на конкурсната процедура.

Чл. 36. (1) Задължителни критерии за подбор са:

1. минимална образователно-квалификационна степен „бакалавър“;

2. не по-малко от пет години професионален опит;

(2) Общинският съвет може да приеме и други подходящи критерии, с оглед предмета на дейност на публичното предприятие.

Чл. 37 (1) Процедурата за оценка включва два етапа - писмена и устна част.

(2) Писмената част включва представяне на бизнес програма, съобразена с Политиката на Община Луковит за участие в публичните предприятия, както и представяне на доказателства за професионалния опит на кандидатите.

(3) Устната част се състои от предварително определени от Комисията за номиниране въпроси, които се задават на всеки кандидат.

(4) Оценката за всяка част от процедурата се определя по шестобалната система, като максималната оценка, която кандидат може да получи на всеки от етапите на процедурата е „Отличен 6“ при точност на оценката 0,25.

(5) Минималната допустима оценка за всеки етап от процедурата е „мн. добър 4,50“.

(6) Кандидат, получил оценка по-ниска от „много добър 4,50“, се отстранява от конкурсната процедура.

Раздел II

Комисия за номиниране

Чл.38. (1) Общинският съвет взема решение за избиране на комисия за номиниране за всяка отделна конкурсна процедура.

(2) С решението по ал. 1 Общинският съвет избира председател и резервни членове на Комисията за номиниране.

(3) Заседанията на комисията са редовни при присъствие на повече от 2/3 от членовете.

(4) На заседанията на комисията се води протокол, в който се съдържат взетите решения и който се подписва от всички присъстващи на заседанието членове.

(5) Преди започване на работа членовете на комисията подписват декларация за не разгласяване на обстоятелствата, станали им известни във връзка с публичния подбор.

Чл.39. (1) В комисията за номиниране се включват лица, които:

1. не са осъждани за умишлено престъпление от общ характер;

2. притежават най-малко образователно-квалификационна степен „бакалавър“.

(2) За обстоятелствата по ал. 1 съответните лица подписват декларация преди назначаването им за членове на комисията за номиниране.

(3)   Пълномощията на член на комисията се прекратява предсрочно в следните случаи:

1. при смърт или поставяне под запрещение;

2. при прекратяване на служебното или трудово правоотношение с Община Луковит - за представителите на администрацията в комисията;

3. при предсрочно прекратяване на мандата на член на Общинския съвет;

4. при обективна невъзможност да изпълнява задълженията си повече от 3 месеца;

5. при влязла в сила присъда за умишлено престъпление от общ характер;

6. по негово искане или по решение на Общинския съвет;

7. при тежко нарушение или системно неизпълнение на задълженията, свързани с работата на Комисията - по решение на Общинския съвет.

Чл. 40. (1) Комисията за номиниране разработва Вътрешни правила за работа, които се публикуват на интернет страницата на Община Луковит.

(2) Комисията заседава в сградата на Община Луковит, като административното обслужване се осигурява от Община Луковит.

 

Раздел III

Процедура за номиниране и избор

Чл. 41. (1) В 7-дневен  срок от влизане в сила решението по чл. 38, ал. 1 Комисията за номиниране публикува на интернет страницата Общинския съвет и един централен или регионален вестник публична покана, в която се съдържа информация за:

1. позицията, за която се кандидатства;

2. публичното предприятие;

3. изискванията към кандидатите;

4. критериите за подбор;

5. критериите и методиката за оценка на кандидатите;

6. изискуемите документи;

7. начина за комуникация с Комисията;

8. краен срок за представяне на документите.

(2) Комисията за номиниране, чрез администрацията на Община Луковит предоставя на допуснатите кандидати информация за дружеството, включваща последния годишен финансов отчет, последния междинен финансов отчет, доклад на регистрирания одитор (ако има избран такъв) и годишния доклад за дейността на дружеството

Чл. 42. Комисията за номиниране провежда конкурсна процедура в следните етапи:

1. предварителна проверка за допустимост на кандидатите;

2. оценка на бизнес програмите;

3. оценка на професионалния опит на кандидатите;

4. провеждане на устна част;

5. изготвяне на предложение с класираните кандидати до Общинския съвет.

Чл. 43. (1) В десетдневен срок след изтичане на срока за подаване на документи от кандидатите комисията за номиниране извършва проверка по документи за съответствие с изискванията на чл. 33, ал.1 и изготвя списък на допуснатите кандидати за членове на органите на управление и контрол.

(2) Проверката за несъвместимост на независими членове по смисъла на Закона за публичните предприятия на органите на управление и контрол на публичните предприятия, се извършва от комисията по номиниране, при проверката за допустимост на кандидата.

Чл. 44. (1) Комисията за номиниране уведомява допуснатите кандидати, като определя срок, в който следва да представят бизнес програмата.

(2) Бизнес програмата се оценява в десетдневен срок, след изтичане на срока по предходната алинея от комисията за номиниране.

(3) Комисията за номиниране изготвя класиране на участниците за допускане до устния етап от процедурата на кандидатите и уведомявам допуснатите кандидати

(4) В петдневен срок от провеждане на устния етап, комисията за номиниране изготвя окончателното класиране на кандидатите и отправя предложение с класираните кандидати до Общинския съвет, което окончателно класиране се публикува на интернет страницата на Общинския съвет.

(5) Окончателната оценка на всеки кандидат се формира от оценките на професионалния му опит, на бизнес програмата и оценката от проведеното интервю, съобразно с методиката, определена в решението на Общинския съвет.

Чл. 45. (1) След проверка за съвместимост с изискванията на чл. 33, ал. 1 и ал.3, с решение Общинският съвет одобрява класираните кандидати, избира тези от тях с най- висока оценка за членове на органите за управление контрол и възлага на кмета на Община Луковит да сключи договор за възлагане на управлението в едномесечен срок. Едномесечният срок за сключване на договор за възлагане на управлението тече от датата на влизане в сила на решението.

(2) В случай, че одобреният кандидат не сключи договор в срока по предходната алинея, с решение Общинският съвет може да одобри следващия класиран.

Чл.46. (1) С решение Общинският съвет може да отхвърли всички класирани кандидати, в този случай се взема решение за провеждане на нова процедура за избор на членове на управителен или контролен орган.

(2) Решението по предходната алинея се взема с обикновено мнозинство.

Чл. 47. (1) В случай, че нито един кандидат не отговаря на изискванията, определени за длъжността, след приключването на писмения или устния етап от процедурата, Комисията за номиниране взема решение за прекратяването на процедурата за оценка на кандидатите и уведомява Общинския съвет.

(2) В случаите по ал. 1 Общинският съвет започва нова процедура за номиниране с решение.

Чл. 48. Общото събрание на публичното предприятие с повече от 50% общинско участие в капитала, прилага съответно правилата на този раздел.

 

ГЛАВА СЕДМА

ВЪЗЛАГАНЕ НА УПРАВЛЕНИЕТО И КОНТРОЛА И ОПРЕДЕЛЯНЕ ВЪЗНАГРАЖДЕНИЕТО НА ЧЛЕНОВЕТЕ НА УПРАВИТЕЛНИ И КОНТРОЛНИ ОРГАНИ НА ОБЩИНСКИТЕ ПУБЛИЧНИ ПРЕДПРИЯТИЯ

Раздел I

Възлагане на управлението

 

Чл. 49. (1) Отношенията между публичното предприятие - еднолично дружество с ограничена отговорност и управителя се уреждат с договор за възлагане на управлението.

(2) Договорът за възлагане на управлението се сключва в писмена форма от името на дружеството чрез кмета на Община Луковит.

Чл. 50. (1) Отношенията между публичното предприятие - еднолично акционерно дружество и членовете на съвета на директорите се уреждат с договор за възлагане на управлението чрез кмета на Община Луковит

(2) Договорът за възлагане на управлението с избрания изпълнителен член на съвета на директорите се сключва чрез председателя на съвета на директорите. Договорът влиза в сила след утвърждаване от кмета на Общината.

Чл.51. Контролът за спазването на учредителния акт и за опазването на имуществото на еднолично дружество с ограничена отговорност с общинско участие в капитала, се възлага с договор за контрол, сключен от името на дружеството чрез кмета на Община Луковит.

Чл. 52. (1) С договора за управление или контрол се определят:

1. правата и задълженията на страните;

2. размерът на възнаграждението и начинът на плащането му;

3. отговорността на страните при неизпълнение на договора;

4. видът и размерът на гаранцията, която членовете на съвета на директорите дават за своето управление;

5. основанията за прекратяване на договора.

(2) Договорът по ал. 1 се сключва за срок не по-дълъг от 3 години.

(3) Гаранцията по ал. I, т. 4 се връща след прекратяването на договора и след решение на Общинския съвет за освобождаване от отговорност.

(4) Органите на управление на публичните предприятия - еднолични търговски дружества имат право да ползват 30 (тридесет) платени неприсъствени дни в рамките на една календарна година, извън празничните и почивни дни. Неизползваните платени неприсъствени дни не могат да бъдат прехвърляни в следваща година, както и не могат да бъдат финансово компенсирани или обезщетявани при прекратяване на договора за управление.

Чл. 53. (1) Договорът за управление или контрол на орган на общинско публично предприятие се прекратява предсрочно:

1. при постигнато взаимно съгласие на страните;

2. при подадено заявление /молба/ за освобождаване с писмено предизвестие от органа за управление, със срок не по-малко от 3 месеца;

3. при обективна невъзможност за изпълнение на задълженията за повече от 6 месеца;

4. при осъждане за извършено умишлено престъпление от общ характер;

5. при несъвместимост с изискванията на чл. 33 от тази наредба;

6. при тежко нарушение или системно неизпълнение на задълженията, поети с договора за възлагане на управлението;

7. при влизане в сила на акт, с който е установен конфликт на интереси по Закона за противодействие на корупцията;

8. при представяне на Общинския съвет или кмета на Общината невярна информация за състоянието на дружеството;

9. при преобразуване, приватизация или прекратяване на общинското публично предприятие;

10. при обявяване в несъстоятелност на общинското публично предприятие;

11. при поставяне под запрещение или смърт.

(2) Освен в случаите по ал. 1, договорът може да се прекрати предсрочно и при освобождаване от длъжност поради неизпълнение на заложените показатели в одобрената бизнес програма.

(3) Предсрочното прекратяване на договор с управител, член на съвет на директорите или контрольор се извършва с мотивирана писмена заповед на кмета на общината след решение на Общинския съвет. С прекратяването на договора с член на съвета на директорите се счита прекратен и сключеният със същото лице договор като изпълнителен директор на еднолично акционерно дружество.

(4) Извън случаите по ал.1-3, решение за предсрочно прекратяване на договор за възлагане на управлението на общинско публично предприятие може да се приеме и от Общинския съвет с мнозинство 2/3 от всички съветници.

(5) В случай на предсрочно прекратяване на договор за възлагане на управлението или контрола на публично предприятие с общинско участие в капитала, Общинският съвет може временно, до провеждането на конкурс, но за срок не по-дълъг от 6 (шест) месеца, да избере нов член и без предхождаща избора конкурсна процедура по глава шеста от тази наредба.

Чл.54. (1) При приемане на решение за прекратяване на публично предприятие - еднолично търговско дружество с общинско участие в капитала, Общинският съвет назначава ликвидатор, като кметът на Община Луковит сключва договор с него.

(2) Ликвидаторите следва да отговарят на изискванията по чл. 33.

(3) В договора с ликвидатора се определят:

1. правата и задълженията на страните;

2. размерът на възнаграждението и начинът на плащането му;

3. отговорността на страните при неизпълнение на договора;

4. срокът за приключване на работата.

(4) Ликвидаторът представя отчет за резултатите от дейността си до края на месеца, следващ всяко тримесечие пред Общинския съвет и кмета на Общината.

(5) Договорите с ликвидаторите се прекратяват с изтичане срока на договора, както и предсрочно - при съответно приложение на чл.53 от наредбата.

 

Раздел II

Определяне възнаграждението на членовете на изпълнителните и контролните органи в едноличните търговски дружества с общинско участие в капитала

Чл.55. (1) Възнагражденията на членовете на изпълнителните и контролните органи на едноличните търговски дружества с общинско участие в капитала се определят в зависимост от стойността на дълготрайните активи, средно списъчния брой на персонала, изменение на рентабилността на приходите от дейността, изменение на финансовия резултат, изменение на добавената стойност на един зает и задълженията на предприятието.

(2) Месечните възнаграждения на членовете на изпълнителните и контролните органи на едноличните търговски дружества с общинско участие в капитала, се определят чрез бална оценка, образувана въз основа на показателите и критериите от таблиците, съгласно Приложение № 1 и определената стойност на една бална единица.

(3) Членовете на съветите на директорите, които са изпълнителни членове на едноличните акционерни дружества и управителите на едноличните дружества с ограничена отговорност получават месечно възнаграждение, определено при една бална единица в размер на 85% от минималната месечна работна заплата, установена за страната за съответния месец. Така формираното месечно възнаграждение е окончателно и включва всички структурни елементи на брутната работна заплата.

(4) Членовете на съветите на директорите, които не са изпълнителни членове, на еднолични акционерни дружества получават месечно възнаграждение, определено при стойност на една бална единица в размер на 50 % от минималната месечна работна заплата, установена за страната за съответния месец.

(5) Контрольорите на едноличните дружества с ограничена отговорност получават месечно възнаграждение, определено при стойност на една бална единица в размер на 40 % от минималната месечна работна заплата, установена за страната за съответния месец.

(6) Възнагражденията на членовете на изпълнителните и контролните органи се изчисляват месечно. През отделните месеци на текущото тримесечието членовете на изпълнителните и контролните органи получават възнаграждения въз основа на балната оценка за предходното тримесечие. След приключване на всяко тримесечие в зависимост от постигнатите през него стойности на показателите и критериите в приложението по ал. 2 се изчислява бална оценка и се преизчисляват месечните възнаграждения за отчетното тримесечие. Преизчислените възнаграждения се начисляват и изплащат с възнаграждението за последния месец на отчетното тримесечие. През първите два месеца на тримесечието членовете на изпълнителните и контролните органи получават авансово месечно възнаграждение въз основа на балната оценка за предходното тримесечие.

(7) Средствата за изплащане на възнагражденията са за сметка на разходите на дружеството.

(8) Членовете на съветите на директорите, които са изпълнителни членове на едноличните акционерни дружества и управителите на едноличните дружества с ограничена отговорност имат право да разходват средства на дружеството за представителни цели в размер до 0,2% от реализираните приходи, но не повече от 1000 лв. годишно, само при постигнат положителен финансов резултат.

(9) Информация за определените възнаграждения се представят в Общинския съвет и Община Луковит - дирекция „Административно-правно, информационно обслужване и финансово-счетоводна дейност", заедно с тримесечните отчети в срок до края на месеца, следващ отчетното тримесечие по Приложение № 2.

 

ГЛАВА ОСМА

ТЪРГОВСКИ ДРУЖЕСТВА С ОБЩИНСКО УЧАСТИЕ

Раздел I

Общи положения

Чл.56. Разпоредбите на тази глава се прилагат за:

1. публични предприятия - търговски дружества, в които Община Луковит притежава над 50% от капитала, но не е едноличен собственик;

2. търговски дружества, в които общината има миноритарно участие - под 50% от дяловете или акциите на дружеството.

Чл.57. (1) Решение за участие на общината в търговски дружества по предходния член се приема от Общинския съвет и с него задължително се определят:

1. вида на търговското дружество, в което общината ще участва;

2. предметът на дейност;

3. размерът на общинският дял;

4. конкретни недвижими имоти - частна общинска собственост или движими вещи, които да бъдат включени в капитала на дружеството при участие с непарична вноска;

5. едно или повече лица, които да представляват общината в Общото събрание на съдружниците или акционерите. В този случай за представителство се упълномощават кметът на Общината, председателят на Общинския съвет, общински съветник или заместник-кмет.

(2) Прехвърляне на дялове или акции - собственост на общината, както и увеличение или намаляване участието на общината в смесено дружество се извършва само след решение на Общинския съвет.

Чл. 58. (1) Представителите на Община Луковит в търговските дружества по тази глава са длъжни да защитават нейните интереси при осъществяване на дейността на дружествата.

(2) Представителите на Община Луковит представят отчет за икономическите резултати и финансовото състояние на публичните предприятия или търговските дружества всяко тримесечие пред Постоянната комисия по „Бюджет, икономика, национални и европейски програми“ на Общинския съвет и пред кмета на Общината.

(3) В случай на умишлено нарушение на интересите на Община Луковит от неин представител в търговско дружество, Общинският съвет го отстранява и определя нов представител.

Раздел II

Публични предприятия с общинско участие

Чл.59. (1) За търговски дружества, в които Община Луковит притежава над 50% от акциите или дяловете, Общинския съвет приема решения за:

1. определяне и освобождаване от длъжност и/или отговорност управителя на дружеството или мнозинството от членовете на Съвета на директорите /при едностепенна система на управление/ или Надзорния съвет /при двустепенна система на управление/; при избор на член на съвета на директорите, определя гаранция за управление, в размер не по-малък от тримесечното му брутно възнаграждение към момента на избора;

2. изменение и допълнение на дружествения договор или устава на дружеството;

3. намаляване или увеличаване на капитала;

4. даване съгласие за придобиване на недвижими имоти и/или вещни права върху имоти;

5. даване съгласие за разпореждане с недвижими имоти и вещни права върху имоти, които са част от ДМА на дружеството, след провеждане на публичен търг или публично оповестен конкурс;

6. предявяване искове на дружеството срещу управителя, контрольора или член на Съвета на директорите /Надзорния съвет/ и назначава представител за водене на процеси срещу тях;

7. допълнителни парични вноски при спазване на действащото законодателство;

8. даване съгласие за обезпечаване с активи на дружеството в полза на трети лица на техни задължения;

9. даване съгласие за кредитиране, поемане на дълг или издаване на банкова гаранция от дружеството в полза на трети лица;

10. даване съгласие за кредитиране на дружеството от финансови институции;

11. назначаване и освобождаване на регистрирани одитори, когато извършването на одит е задължително в предвидените от закон случаи или е взето решение за извършване на независим финансов одит;

12. даване съгласие за учредяване на ипотека и/или залог на ДМА на дружеството;

13. даване съгласие за откриване и закриване на клонове на дружеството и за участие или прекратяване на същото в други търговски дружества или граждански дружества;

14. даване съгласие за придобиване или разпореждане с дялове или акции - собственост на дружеството в други дружества.

15. ежегодно утвърждаване до 31 март на всяка календарна година програми за развитието на дружествата за същата година, които се считат за неразделна част от договорите за възлагане управлението. Проекти за тях трябва да бъдат представени до 31 януари на съответната година от управителя или изпълнителния директор;

16. разпределение на печалбата и нейното изплащане;

17. преобразуване или прекратяване дейността на дружеството и откриване процедура по неговата ликвидация и избиране на ликвидатор;

18. изменение в предмета на дейност;

19. промяна в представителството на общината в съответното Общо събрание на съдружниците или акционерите;

20. приемане за сведение годишния счетоводен отчет и баланс на дружеството, приети от Общото му събрание. Същите се представят от представителя на общината в Общото събрание на съдружниците /акционерите/.

21. по други въпроси, свързани с дейността на дружествата, за които е сезиран от кмета на Общината.

(2) В изпълнение на решенията по ал.1, т.1 - т.18 и т.21, представителят на общината внася съответно предложение и гласува за него в Общото събрание на съдружниците /акционерите/, съобразно дадения му мандат от Общинския съвет.

(3) В случаите по ал.1, т.1, представителят на Общината в Общото събрание на съдружниците /акционерите/ сключва, изменя или прекратява договорите с управителя или членовете на Съвета на директорите /Надзорния съвет/, които предварително се съгласуват от кмета на Общината. Размерът на основните и допълнителните възнаграждения по договорите за управление с лицата от управителните органи, се определят, начисляват и изплащат при условията и по реда на Раздел втори от Глава седма на настоящата наредба.

Чл. 60. Публичните предприятия - търговски дружества с над 50% участие на Община Луковит в капитала, внасят в приход на общинския бюджет част от средствата, постъпили от наеми на имоти, включени в техните ДМА от други лица, пропорционално на размера на участието на общината в техния капитал и в размер, определен с решение на Общинския съвет. Това не се отнася за дружествата, в чиито предмет на дейност е включено отдаване под наем.

 

Раздел III

Търговски дружества, в които общината е съдружник или акционер с миноритарно   участие в капитала

Чл. 61. За търговски дружества, в които Община Луковит притежава по-малко от 50% от капитала, представителят на общината предварително съгласува писмено с кмета на Общината приемането на решения от Общото събрание на съдружниците /акционерите/ по въпроси, свързани с посочените в чл. 59.

Чл. 62. Представителят на общината в Общото събрание на съдружниците /акционерите/ по искане на комисията по чл. 25 или на Кмета на общината предоставя писмена информация за икономическото състояние и финансовите резултати на съответното търговско дружество.

 

ГЛАВА ДЕВЕТА

ПРАВИЛА ПРИ СКЛЮЧВАНЕ НА СДЕЛКИ ОТ ОБЩИНСКИТЕ ПУБЛИЧНИ ПРЕДПРИЯТИЯ

Чл. 63. (1) Общинските публични предприятия могат да сключват всякакви разрешени от закона сделки съобразно определения им предмет на дейност и при спазване правилата на тази наредба.

(2) Сделки за строителство, доставки и услуги се извършват по реда на тази наредба, освен ако не са задължително приложими разпоредбите на Закона за обществените поръчки.

Чл.64. (1) Сключването на сделки за разпореждане или управление на ДМА на общинските публични предприятия се извършва след провеждане на публичен търг или публично оповестен конкурс. Търгът или конкурсът се провеждат при условията и по реда на Наредба за реда за управление и разпореждане с общинско имущество на Общински съвет - Луковит

(2) Редът по предходната алинея не се прилага при сключването на договори:

1. с други публични предприятия, в които Община Луковит е едноличен собственик на капитала, мажоритарен съдружник или акционер;

2. с Община Луковит;

3. с организации на бюджетна издръжка от Община Луковит;

4. за наем, при пазарна наемна цена, с лица, предоставящи административни, комунални и социални услуги на населението. Основната цена се определя с решение на Общинския съвет, съобразно Глава трета от Наредба за реда за управление и разпореждане с общинско имущество;

5. с държавата, други общини или търговски дружества, в които държавата или друга община е едноличен собственик на капитала.

(3) Сключването на договорите по предходната алинея се извършва след решение на Общинския съвет. Не се изисква решение на Общинския съвет за сключване на договори за наем за срок до 3 години на недвижими имоти и други дълготрайни активи, с балансова стойност, която не надхвърля 5 на сто от общата балансова стойност на дълготрайните активи към 31 декември на предходната година, с изключение на случаите по т.4.

Чл. 65. (1) Сделки за разпореждане чрез продажба, замяна или учредяване на вещни права върху недвижими имоти на общинските публични предприятия, се извършват след даване на съгласие с решение на Общинския съвет, по реда и условията на Глава четвърта от Наредбата за реда за придобиване, управление и разпореждане с общинско имущество.

(2) Сделки за разпореждане с движими вещи или за управление /вкл. отдаване под наем/ на недвижими имоти и движими вещи от ДМА на общинските публични предприятия се сключват след даване на съгласие с решение на Общинския съвет и по реда и условията на Глава четвърта от Наредба за реда за придобиване, управление и разпореждане с общинско имущество.

(3) Общинските публични предприятия внасят в приход на общинския бюджет част от средствата, постъпили от управление или отдаване под наем на имоти включени в техните ДМА, чийто размер се определя с решение на Общинския съвет. Това не се отнася за дружествата, в чиито предмет на дейност е включено отдаване под наем.

Чл. 66. Общински публични предприятия - еднолични търговски дружества, в чиито основен предмет на дейност е отдаване под наем, прилагат реда и процедурите на тази наредба, като:

1. решение за провеждане на търг или конкурс за отдаване под наем се приема от управителния орган на самото дружество, без да е необходимо съгласуване с Общинския съвет;

2. разгласяването на търга или конкурса се извършва по ред, определен от управителния орган на дружеството;

3. началните наемни тръжни цени не могат да бъдат по-ниски от определените с наредба на Общинския съвет;

4. комисията за провеждане на търга е в състав от трима членове, определени от управителния орган на дружеството;

5. при липса на кандидати за участие не се обявяват повторни, а се провеждат нови търгове;

6. заповедта на управителя /изп. директор/ на дружеството за определяне на спечелил участник в търга подлежи на предварително изпълнение.

 

ГЛАВА ДЕСЕТА

РЕД ЗА УСТАНОВЯВАНЕ И ВНАСЯНЕ НА ДИВИДЕНТИ И ПОКРИВАНЕ НА ЗАГУБИ НА ПУБЛИЧНИТЕ ОБЩИНСКИ ПРЕДПРИЯТИЯ – ЕДНОЛИЧНИ ТЪРГОВСКИ ДРУЖЕСТВА

Чл.67. Дивидентът за Общината се отчислява от печалбата след данъчно облагане в съответствие с действащото законодателство.

Чл.68. (1) Едноличните общински търговски дружества с ограничена отговорност отчисляват дивидент за общината от печалбата по годишния счетоводен отчет. Конкретният размер се определя с решение на Общинския съвет.

(2) Когато съответното дружество отчита непокрита загуба от минали години, от печалбата се приспада една трета част от загубата, намалена с натрупаните резерви и неразпределената печалба от минали години. Дивидентът по ал.1 се определя от остатъка, ако има такъв.

(3) Едноличните акционерни дружества с общинско имущество отчисляват дивидент за общината от печалбата по годишния счетоводен отчет. Конкретният размер се определя с решение на Общинския съвет.

(4) Дивидентът по ал.3 се определя, след приспадане на:

1. отчисления за фонд „Резервен" - 10 на сто от печалбата по годишния счетоводен отчет;

2. една трета част от непокритата загуба от минали години, намалена с натрупаните резерви и неразпределената печалба от минали години. Дивидентът се определя от остатъка, ако има такъв.

Чл. 69. При преобразуване по реда на глава шестнадесета от Търговския закон, както и когато след приватизационна сделка общинското участие се намалява в рамките на текущия отчетен период, дължимият дивидент за общината се определя в зависимост от разпоредбите за определяне на дивидента за общината за периода преди и след преобразуването или приватизационната сделка.

Чл. 70. Дължимият на Община Луковит дивидент за съответната финансова година, се внася в приход на общинския бюджет в срок до 31 май на следващата година. При не внасяне в срок на дивидента, съответното търговско дружество дължи лихва за забава, съгласно Закона за задълженията и договорите.

Чл. 71. (1) Загубата на едноличните търговски дружества се покрива след решение на Общинския съвет, както следва:

1. от неразпределената печалба от минали години;

2. от резервите на дружеството;

3. чрез намаляване на основния капитал на дружеството.

(2) Загубата на търговските дружества с общинско участие се покрива с решение на общото събрание на съдружниците или акционерите.

Чл. 72. (1) След заделяне на част от печалбата за дивидент по чл. 67 и чл. 68 от тази Наредба остатъкът от печалбата може да се използва и за допълнително възнаграждение на управителите и членовете на съветите на директорите.

(2) Допълнителни възнаграждения по ал.1 не се изплащат, когато са налице непокрити загуби от минали години или неизпълнение на утвърдената от Общинския съвет програма за развитие на дружеството.

(3) Размерът на допълнителното възнаграждение се определя със заповед на кмета на Общината. Преди определяне конкретния размер на допълнителното възнаграждение, кмета на Общината може да поиска писмено становище по този въпрос от комисията по чл. 25.

 

ГЛАВА ЕДИНАДЕСЕТА
ПУБЛИЧНО ОПОВЕСТЯВАНЕ И ОДИТ

Чл.73. (1) Органите на управление на публичните предприятия оповестяват тримесечни и годишни финансови отчети, анализи и доклади за дейността по чл. 29 от Закона за публичните предприятия в съответствие със Закона за счетоводството и приложимите счетоводни стандарти.

(2) Тримесечното отчитане включва:

1. междинни финансови отчети, съдържащи счетоводен баланс, отчет за приходите и разходите, отчет за собствения капитал, отчет за паричните потоци и приложенията към тях;

2. междинен анализ на дейността, включващ и анализ на изпълнението на финансовите и нефинансовите цели.

(3) Годишното отчитане включва:

1. годишни финансови отчети (счетоводен баланс, отчет за приходите и разходите, отчет за собствения капитал, отчет за паричните потоци и приложенията към тях);

2. годишен доклад за дейността и анализ на изпълнението на финансовите и нефинансовите цели;

3. доклад на регистриран одитор в предвидените от закон случаи или е взето решение за извършване на независим финансов одит;

4. нефинансова декларация по чл. 48 от Закона за счетоводството, както и отчети за оценка на риска, човешките ресурси и трудовите отношения, устойчивостта, въздействието върху околната среда, сделките между свързани лица и отчет за членовете на управителните и контролни органи, включително отчет за тяхното възнаграждение, отчет за изпълнение на възложените задължения за извършване на обществени услуги и на целите на публичната политика;

5. декларация за корпоративното управление съгласно чл. 100н, ал. 7, т. 1 от Закона за публичното предлагане на ценни книжа - за предприятията, категоризирани като „големи“ и предприятия, на които са възложени задължения за извършване на обществени услуги и/или цели на публичната политика;

6. аналитична отчетност на приходите и разходите на предприятието за изпълнение на възложените му задължения за извършване на обществена услуга или за изпълнение на цели на публичната политика;

7. доклад и въпросник за самооценка на състоянието на системите за финансово управление и контрол, изготвени съгласно Закона за финансово управление и контрол в публичния сектор;

8. друга изискуема информация.

(4) Публичните предприятия, изготвящи консолидирани финансови отчети ги представят заедно със съответните доклади.

(5) Оповестяването на информацията по ал. 1 - 4 се извършва на електронната страница на Община Луковит.

Чл. 74. (1) Общинският съвет приема правила за избор на регистриран одитор за заверка на годишния финансов отчет на съответното публично предприятие.

Чл. 75. (1) Публичните предприятия с общинско участие в капитала следва да разработят своя политика за оповестяване на информация, която включва:

1. списък от информация, която подлежи на публично оповестяване;

2. списък с информация, която не подлежи на разкриване като информация, съдържаща търговска тайна, лични данни др.;

3. срокове за публикуване на информацията;

4. процедури за осигуряване на качеството на информацията;

5. процедури за оценка на съответствието на информацията, която трябва да бъде оповестена с изискванията на нормативните актове;

6. процедурата и честотата на проверка и актуализиране на разкритата информация;

7. лицата, отговорни за публикуване на информация в капиталовото дружество.

(2) За дружества, които са част от група (холдинг), може да се разработи единна политика за оповестяване на информация.

(3) Органът за управление и контрол е отговорен за изпълнението на задължението за разкриване на информация за предприятието, но специфичните задължение за разкриването на информация могат да бъдат делегирани на структурни звена и длъжностни лица на дружеството.

Чл. 76. (1) Публични предприятия с общинско участие в капитала, категоризирани като „големи“, поддържат своя интернет страница, на която публикуват най-малко следната информация:

1. устав/дружествен договор/учредителен акт;

2. информация за съветите на предприятието, ако има такива;

3. финансови и оперативни резултати на предприятието, включително, когато е уместно - разходите и споразуменията за финансиране, свързани с целите на публичната политика;

4. всяка финансова помощ, включително гаранции, получени от Община Луковит;

5. всички сделки с Община Луковит и други свързани лица;

6. квалификация на членовете на органите за управление и контрол, реда, по който са назначени, както и техните възнаграждения.

(2) В зависимост от избраната политика за оповестяване на информация публичните предприятия могат да публикуват на своята интернет страница:

1. информация по екологични въпроси, като използването на природните ресурси от предприятието, потреблението на енергия, количеството на генерираните емисии, риска от аварии;

2. информация по социални въпроси, като например участие на предприятието в решаването на социални проблеми, корпоративна социална отговорност;

3. въпроси, поставени от предприятието за обществени консултации, като строителни проекти и др.;

4. информация за потребителите и правата на потребителите;

5. информация, свързана със служителите, като брой, права, работна среда, система за мотивация;

6. информация относно зачитането на правата на човека, като например мерките, предприети от предприятието в областта на равенството и недопускане на дискриминация;

7. информация относно въпроси, свързани с борбата с корупцията, като режим за подаване на сигнали в предприятието и способността на служителите му да се обръщат директно към одитните или контролните органи;

8. информация за юридически лица с нестопанска цел, както и за международни организации, на които предприятието е основател или член;

9. информация за контакт със служителя на предприятието, отговорен за публикуването на информацията на официалната му интернет страница;

10. друга подходяща информация.

 

ГЛАВА ДВАНАДЕСЕТА

РЕГИСТЪР НА ПУБЛИЧНИТЕ ПРЕДПРИЯТИЯ – ЕДНОЛИЧНИ ТЪРГОВСКИ ДРУЖЕСТВА С ОБЩИНСКО УЧАСТИЕ В КАПИТАЛА

Чл.77. Община Луковит води публичен електронен регистър на еднолични търговски дружества-публични предприятия и на търговски дружества, в които общината е акционер или съдружник. Регистърът е достъпен чрез електронната страница на Общинския съвет и на електронната страница на Община Луковит.

Чл.78. В регистъра за търговските дружества с общинско участие в капитала се вписват:

1. наименование на търговското дружество;

2. данните за търговската регистрация на търговското дружество, в това число за преобразуването и прекратяването му;

3. размерът на общинското участие в капитала на търговското дружество;

4. лицата, които представляват общината в органите за управление и контрол на търговското дружество;

5. възнаграждението на лицата, които представляват общината в органите за управление и контрол на търговското дружество.

Чл.79. Вписването в регистъра се извършва от определени със заповед на кмета на Община Луковит длъжностни лица. Възникналите промени по предходния член се отразяват в срок не по-дълъг от 1 (един) месец от вписване на съответните обстоятелства в търговския регистър към Агенцията по вписванията.

Чл.80. Регистърът се съставлява, води и съхранява по реда, определен в Наредба № 8 от 17 декември 2009 г. за утвърждаване на образците на актове за общинска собственост, на досие на имот - общинска собственост, и на регистрите, предвидени в Закона за общинската собственост, и за определяне реда за съставянето, воденето и съхраняването им.

Чл. 81. Органите на управление на публични предприятия-еднолични търговски дружества с общинско участие в капитала и лицата, упълномощени да представляват Община Луковит в търговските дружества, в които е акционер или съдружник изпращат на длъжностното лице, водещо регистъра, заверени преписи от актовете, удостоверяващи обстоятелства, подлежащи на вписване.

 

Допълнителни разпоредби

§ 1. По смисъла на настоящата Наредба:

1. „Публични предприятия“ са:

а. търговските дружества с над 50 на сто общинско участие в капитала или в които Община Луковит по друг начин упражнява доминиращо влияние;

б. дъщерните дружества на търговските дружества по т. 1, ако чрез тях Община Луковит контролира повече от 50 на сто от дяловете/акциите с право на глас или по друг начин упражнява доминиращо влияние.

2. „Доминиращо влияние" се предполага в случаите, в които Община Луковит пряко или непряко притежава повече от 50 на сто от записания капитал на предприятието, контролира мнозинството от гласовете, свързани с акциите/дяловете, емитирани от предприятието, или може да назначи повече от половината от членовете на управителния или надзорния орган на предприятието.

3. „Професионален опит“ е:

а. не по-малко от 5 години опит в определена професия, на ръководна или контролна дейност;

б. международно признат изследователски опит;

в. не по-малко от 5 години консултантски опит, с оглед предмета на дейност на конкретното публично предприятие;

г. не по-малко от 5 години опит при упражняването на свободна професия;

д. не по-малко от 5 години друг подходящ опит, с оглед предмета на дейност на конкретното публично предприятие.

4. „Обществени услуги" са образователни, здравни, водоснабдителни, канализационни, топлоснабдителни, електроснабдителни, газоснабдителни, телекомуникационни, пощенски или други подобни услуги, предоставени за задоволяване на обществени потребности.

5. „Финансови цели" са цели на публичното предприятие, свързани с финансовата му дейност, включително рентабилност, структура на капитала, оборот, печалба и дивиденти и др.

6. „Нефинансови цели" са цели на публичното предприятие, които произтичат от общата стратегическа цел, определена за публичното предприятие, и от нормативни актове и документи за планиране на политиката и са свързани с осъществяване на функциите, определени за публичното предприятие.

7. „Политиката за участието на общината в публичните предприятия“ е рамков документ, който има за цел да определи общите цели и приоритетите, които Община Луковит си поставя като собственик в публичните предприятия.

8. „Очаквани резултати“ представляват предварително заложени в Политиката за участие на Община Луковит в публичните предприятия показатели, които позволяват да се измери степента на постигане на всяка от целите.

§2. Общинският съвет приема решение, с което определя правила за диверсификация (деконцентрация) на паричните ресурси на публичните предприятия - еднолични търговски дружества с общинско участие в капитала.

 

Преходни и заключителни разпоредби

§1. Наредбата се приема на основание чл. 51а, ал. 4 и чл. 54а от Закона за общинската собственост и чл. 3 от Закона за публичните предприятия.

§2. Тази наредба отменя Наредба за условията и реда за упражняване правата на собственик от Община Луковит върху общинската част от капитала на търговските дружества, приета с Решение № 555/27.05.2015 г. на Общински съвет  Луковит и изменена с Решение №485, прието с протокол № 55 от 29.01.2019 г. и Решение №285, прието с Протокол № 31 от 19.08.2021 г. на Общински съвет Луковит.

§3. Когато учредителните актове на общинските еднолични търговски дружества противоречат на настоящата наредба, същите се привеждат в съответствие с нея не по- късно от 6 месеца от влизането й в сила.

§4. В 6-месечен срок от приемане на настоящата наредба, Общинският съвет приема решения за обявяване на публичен подбор за управители и членове на съветите на директорите на общинските еднолични търговски дружества, утвърждава предложеното от комисиите класиране и избира най-успешно представилите се кандидати за управители или членове на съответния съвет на директорите, като освобождава досегашните членове на управителните органи на общинските еднолични търговски дружества.

 

Приложение № 1 към чл. 55, ал. 2

Показатели и критерии за определяне на балната оценка в публичните предприятия

 

№ по ред

Показатели

Критерии

Бални единици

1

2

3

4

1.

Стойност на активите

1.1.

до 500 хил. лв.

0,5

1.2.

над 500 хил. лв. до 1500 хил. лв.

1,0

1.3.

над 1500 хил. лв. до 5000 хил. лв.

1,5

1.4.

над 5000 хил. лв. до 15 000 хил. лв.

2,0

1.5.

над 15 000 хил. лв.

2,5

2.

Средносписъчен брой на персонала

2.1.

до 50 души

0,5

2.2.

от 51 до 100 души

1,0

2.3.

от 101 до 500 души

1,5

2.4.

от 501 до 1500 души

2,0

2.5.

над 1500 души

2,5

3.

Изменение на рентабилността на приходите от дейността

3.1.

намаляване на рентабилността

0

3.2.

запазване на рентабилността

0,5

3.3.

увеличаване на рентабилността

1,0

4.

Изменение на финансовия резултат

4.1.

запазване и увеличаване на загубата или намаляване на печалбата

0

4.2.

запазване на печалбата

1,0

4.3.

намаляване на загубата

1,5

4.4.

увеличаване на печалбата

2,0

5.

Изменение на добавената стойност на един зает

5.1.

намаляване

0

5.2.

запазване или увеличаване

1,0

6.

Задължения на предприятието

6.1.

неспазени срокове по текущите задължения и/или необслужвани редовно просрочени задължения по сключени договори за погасяването им

0

6.2.

спазени срокове по текущи задължения и редовно обслужвани просрочени задължения по договорите за погасяването им

2,0

 

Забележки:

1. Показателят „Стойност на активите" се установява по балансова стойност на дълготрайните и краткотрайните активи в края на отчетното тримесечие от баланса на предприятието.

2. Показателят „Средносписъчен брой на персонала" включва средносписъчния брой на персонала за отчетното тримесечие без лицата, ползващи отпуск по чл. 163, ал. 1 и чл. 164, ал. 1 от Кодекса на труда. В средносписъчния брой на персонала се включва и числеността на работещите в чужбина.

3. Показателят „Изменение на рентабилността на приходите от дейността" се установява, като се сравнят показателите за рентабилност за отчетното и за предходното тримесечие. Рентабилността на приходите от дейността се определя в процент като съотношение между счетоводната печалба и нетните приходи от дейността по отчета за приходите и разходите/отчета за доходите на предприятието. Данните за счетоводната печалба и нетните приходи от дейността за отчетното тримесечие се установяват като разлика между стойностите им за периода от началото на годината и периода, предхождащ отчетното тримесечие. Когато предприятието е отчело за отчетното тримесечие счетоводна загуба, то е без рентабилност.

4. Показателят „Изменение на финансовия резултат" се установява по отчета за приходите и разходите/отчета за доходите при сравняване на финансовия резултат - счетоводна печалба или загуба, за отчетното и за предходното тримесечие. Размерът на счетоводната печалба (загуба) за отчетното и за предходното тримесечие се определя като разлика между стойностите й за периода от началото на годината и периода, предхождащ съответното тримесечие. Когато за отчетното тримесечие е реализирана счетоводна печалба при отчетена счетоводна загуба за предходното тримесечие, се прилага критерият „Намаляване на загубата". В случай че за отчетното тримесечие е формирана счетоводна загуба при реализирана счетоводна печалба за предходното тримесечие, се прилага критерият „Намаляване на печалбата".

5. Показателят „Изменение на добавената стойност на един зает" за отчетния спрямо базисния период се определя по Методиката на Националния статистически институт за изчисляване на коефициента на изменението на добавената стойност на един зает.

6. Спазването или неспазването на сроковете по показателя „Задължения на предприятието" се установява въз основа на задълженията за отчетното тримесечие, в т.ч. задължения по главници и лихви по банкови кредити; по главници и лихви по заеми/кредити между публични предприятия (в т.ч. и между такива, участващи в група по смисъла на § 1, т. 2 от допълнителните разпоредби на Закона за счетоводството); задължения към държавния или общинския бюджет (в т.ч. вноски за задължителното обществено и здравно осигуряване, данък върху добавената стойност, акциз, корпоративни данъци, местни данъци и такси, данък върху доходите от трудови правоотношения или договори за управление и контрол и др.); задължения към доставчици, задължения към персонала, задължения по сключени по съответния ред други договори и др. Проверява се дали предприятието има просрочени задължения или забава спрямо падежа за плащане. Ако има такива задължения за предишни периоди - редовно ли ги обслужва според сключените договори за тяхното погасяване.

Под „задължения към доставчици" се разбират задължения за доставки (в т.ч. на услуги и на вътрешнообщностни придобивания или внос), свързани с производствено- стопанската дейност на предприятието, които са различни от доставките за административните нужди на предприятието. Когато доставчикът е изпълнил задълженията си, а длъжникът е в забава за плащането, то предприятието не обслужва редовно своите задължения. В случаите, когато задълженията се погасяват съгласно договорените за текущи и предишни периоди срокове, се счита, че не са налице просрочени задължения.

Просрочието дори и само при един от елементите в тази група се класифицира като „неспазени срокове".

7. Публични предприятия със сезонен характер на производство и реализация могат да използват като база за установяване на показатели № 3, 4 и 5 информацията за съответното тримесечие на предходната година.

8. При специфични условия за стопанска дейност, като фиксирани от държавни или общински органи цени на продукцията или услугите или на употребяваните суровини, материали и енергоносители, предоставяне на субсидии от държавния и/или общинските бюджети, целесъобразност от икономичното изразходване на природните ресурси или при възложени задачи за инвестиции или обновяване на производството, както и при възложени задължения за извършване на обществена услуга или за изпълнение на цели на публичната политика, общото събрание може да определи други подходящи показатели и критерии вместо показатели № 4 и 5, като спазва същия размер за бални единици на критериите.

9. При неспазване на сроковете за внасяне на осигурителните вноски за задължителното обществено и здравно осигуряване определената бална оценка и възнаграждението по чл. 55, ал. 6 се намаляват с 25 на сто.

10. Всички показатели се изчисляват по информация от финансовия отчет на публичното предприятие, а за дружествата - майки, по техните индивидуални финансови отчети, изготвени съгласно приложимите счетоводни стандарти.

11. Запазване на показател е налице при отклонение до 5 на сто в двете посоки от стойността на показателя за предходното тримесечие.

 

Приложение № 2 към чл. 55, ал. 9

СПРАВКА за образуване на балните оценки и брутните възнаграждения на изпълнителните и контролни органи

На....................................................................................

за.......................... тримесечие на 20....... година

 

показатели

размер бална оценка

1

Стойност на активите /балансова стойност на дълготрайните и краткотрайните активи в края на отчетното тримесечие от баланса на предприятието/.

 

 

 

2

Средносписъчен брой на персонала /включва средносписъчния брой на персонала за отчетното тримесечие без лицата, ползващи отпуск по чл. 163, ал. 1 и чл. 164, ал. 1 от Кодекса на труда/.

 

 

3

Изменение на рентабилността на приходите от дейността - установява се като се сравнят показателите за рентабилност за отчетното и за предходното тримесечие.

 

 

4

Изменение на финансовия резултат - установява се по отчета за приходите и разходите/отчета за доходите при сравняване на финансовия резултат - счетоводна печалба или загуба, за отчетното и за предходното тримесечие.

 

 

5

Изменение на добавената стойност на един зает - определя се по Методиката на Националния статистически институт за изчисляване на коефициента на изменението на добавената стойност на един зает.

 

 

6

Спазването или неспазването на сроковете по показателя „Задължения на предприятието” - установява се     

 

 

 

 

7

обща бална оценка

 

 

1. Брутно месечно възнаграждение за изпълнителния директор на ЕАД или управителя на ЕООД за отчетното тримесечие:……………………………………………………………………………………….

2. Брутно месечно възнаграждение за членовете на съветите на директорите, които не са изпълнителни членове на ЕАД или контрольора на ЕООД за отчетното тримесечие: ……………….………………………………………………………………………………………………………..

 

 

Гл. счетоводител:

Изп. директор /управител/:


https://www.livechatalternative.com/